<$
Efendim neden Turkiye'den YouTube benzeri yeni teknoloji eseri cok para kazanan bir sirket cikmiyor? Bunu kime sorsaniz farkli cevap alirsiniz. Kimisi Turkiye'nin internet altyapisinin kotu oldugu icin diyecektir, kimisi yaraticilik ve girisimcilik eksikliginden bahsedecektir. Kahvehaneye gidip sorsaniz bizim milletimiz calismayi sevmiyor da o yuzden cikmiyor gibi bir cevap bile alabilirsiniz. Neden cikmadigini isterseniz YouTube'in kurulus hikayesini kullanarak kendimce aciklamaya calisayim.
YouTube, PayPal'in uc eski calisani tarafindan kurulmus, bunlardan ikisi bilgisayar muhendisi, biri de tasarimciymis. Kendileri kucuk bir sermayeyle ise baslayip Mayis 2005'te sitenin ilk gosterimini yapmislar. Tamam buraya kadar gayet yaratici bir fikir ve cok emek var. Ama bana sorarsaniz asil hikaye bundan sonra basliyor: Kasim 2005'te risk sermayesi sirketi Sequoia Capital YouTube'e 3.5 milyon dolarlik yatirim yapmis. Daha sonra ilk tepkilerin olumlu olmasi uzerine Nisan 2006 da bir 8 milyon dolar daha yatirmis. Sonra sirket o kadar hizli buyumus ki internetin 10. en populer sitesi bile olmus ve Ekim 2006'da Google tarafindan 1.6 milyar dolara satin alinmis.
Bence bu hikayedeki kritik nokta ve YouTube'in basarili olmasinin sebebi risk sermayesi sirketlerinin Amerika'da cok yaygin olmasi. Risk sermayesi sirketi, cok iyi bir fikri olan insanlarin kurmak istedigi sirketlere sermaye yardimi yapip ortak olan daha sonra bu sirketler buyudugunde gerceklesen satistan yatirdigi paranin katlarini kazanan sirketler.
Risk sermayesi sirketlerinin bir ulkede cokca var olmasinin temel sebebi de o ulkenin buyuk bir sermaye birikimine sahip olmasiyla alakali. Eger bir ulkede montaj veya insaat isi yapmak yuksek teknoloji isi yapmaktan daha cok para kazandiracak bir is ise o ulkede ne yapsaniz yuksek teknolojiye dayali yaraticiligi arttiramazsiniz. Zamanla bizim de ekonomimiz buyudugunde bu gibi sirketlerin artmaya baslacagini dusunuyorum. Yoksa bana sorarsaniz gayet yaratici bir milletiz.
Etiketler: Ekonomi
p>