<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/platform.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d9123432221727993451\x26blogName\x3dBilgi+Seli\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dBLUE\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttps://bilgiseli.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3dtr_TR\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://bilgiseli.blogspot.com/\x26vt\x3d-4842712886373334541', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>

<$


Efendim neden Turkiye'den YouTube benzeri yeni teknoloji eseri cok para kazanan bir sirket cikmiyor? Bunu kime sorsaniz farkli cevap alirsiniz. Kimisi Turkiye'nin internet altyapisinin kotu oldugu icin diyecektir, kimisi yaraticilik ve girisimcilik eksikliginden bahsedecektir. Kahvehaneye gidip sorsaniz bizim milletimiz calismayi sevmiyor da o yuzden cikmiyor gibi bir cevap bile alabilirsiniz. Neden cikmadigini isterseniz YouTube'in kurulus hikayesini kullanarak kendimce aciklamaya calisayim.

YouTube, PayPal'in uc eski calisani tarafindan kurulmus, bunlardan ikisi bilgisayar muhendisi, biri de tasarimciymis. Kendileri kucuk bir sermayeyle ise baslayip Mayis 2005'te sitenin ilk gosterimini yapmislar. Tamam buraya kadar gayet yaratici bir fikir ve cok emek var. Ama bana sorarsaniz asil hikaye bundan sonra basliyor: Kasim 2005'te risk sermayesi sirketi Sequoia Capital YouTube'e 3.5 milyon dolarlik yatirim yapmis. Daha sonra ilk tepkilerin olumlu olmasi uzerine Nisan 2006 da bir 8 milyon dolar daha yatirmis. Sonra sirket o kadar hizli buyumus ki internetin 10. en populer sitesi bile olmus ve Ekim 2006'da Google tarafindan 1.6 milyar dolara satin alinmis.

Bence bu hikayedeki kritik nokta ve YouTube'in basarili olmasinin sebebi risk sermayesi sirketlerinin Amerika'da cok yaygin olmasi. Risk sermayesi sirketi, cok iyi bir fikri olan insanlarin kurmak istedigi sirketlere sermaye yardimi yapip ortak olan daha sonra bu sirketler buyudugunde gerceklesen satistan yatirdigi paranin katlarini kazanan sirketler.

Risk sermayesi sirketlerinin bir ulkede cokca var olmasinin temel sebebi de o ulkenin buyuk bir sermaye birikimine sahip olmasiyla alakali. Eger bir ulkede montaj veya insaat isi yapmak yuksek teknoloji isi yapmaktan daha cok para kazandiracak bir is ise o ulkede ne yapsaniz yuksek teknolojiye dayali yaraticiligi arttiramazsiniz. Zamanla bizim de ekonomimiz buyudugunde bu gibi sirketlerin artmaya baslacagini dusunuyorum. Yoksa bana sorarsaniz gayet yaratici bir milletiz.

Etiketler:

p>
    Anonymous Adsızspan style="color:#767676;">| <$18 Ocak 2007 20:42:00 GMT+2a> | <$ span>

    <$Turk toplumunun yaratıcı olduğu fikrine sonuna kadar katılıyorum. Verdiğiniz linkteki görüntü bunun en güzel örneklerinden biri. Ben burdaki yaratıcılığı pratik zeka olarak adlandırmak istiyorum ve pratik zekalara toplumun daha az eğitim almış kesiminde rastlandığını düşünüyorum. Verdiğiniz örnek görüntü tarzı icatlara ve mucitlere Anadolunun bir çok bölgesinde genellikle kırsal kesimlerde rastlıyoruz. Ben şahsen daha hiç bir profesörün bu şekil bir yaratıcılıkla ortaya çıkdığını görmedim. Şimdi Youtube gibi daha çok bilimsel bilgi gerektiren ve belli bir eğitim düzeyi gerektiren bir yaratıcılığa şu an için rastlanamamasından eğitim görmüş insanların yaratıcılıktan uzaklaştığı gibi bir düşünceye kapılıyorum ve sorunun sadece ekonomik olmadığını düşünüyorum.p> <$Blogger mehmetspan style="color:#767676;">| <$30 Ocak 2007 22:52:00 GMT+2a> | <$ span>

    <$Egitim gormenin yaraticiligi azalttigi kabul edilebilir, cunku egitim surecinde dunyaya bakis acimiz sekillendirildigi icin farkli alternatifleri gormekte zorlanabiliriz. Hele bizimki gibi ezbere dayali egitim sistemlerinin boyle bir etkisi muhakkak vardir.
    Ama bana sorarsaniz yaraticiligi tesvik edecek bir ekonomik ortamin varligi bu gibi teknoloji sirketlerinin kurulusunda cok daha onemli. Yani neden sonuc iliskisini farkli kuruyoruz, ben once ekonomik gelisme sonra yaraticilik diyorum, siz once yaraticilik sonra ekonomik gelisme diyorsunuz.
    Akademide yaraticilik olmadigina bir akademisyen adayi olarak katilamayacagim maalesef. Ben sahsen yaraticiliga akademide cok tanik oldum, ama bu yaraticilik ornekleri bu ustaninki gibi beyaz show'da gosterilecek turden herkesin anlayacagi seyler degildi.p> <$Anonymous Adsızspan style="color:#767676;">| <$2 Şubat 2007 23:02:00 GMT+2a> | <$ span>

    <$Ben aslında yaratıcılıgın ekonomik bir gelisme getirecegini savunuyor degilim. Burdan getirmez anlamını çıkarmayın. İşin o boyutu ile ilgilenmiyorum. Sizin soylediğiniz akademik dünyadaki yaratıcılık siznde kendi soylediginiz gibi herkesin anlayacagi turden değil. Bu su demek toplumsal bir olgu yaratmaya yonelik yaratıcılık değil. Bugün için Türk bilim insanlarının dünyadaki basarılara gururla tanıklık ediyoruz ama ana yazınızda neden youtube çıkmıyor diyorsunuz. Bence Youtube tarzı yaratıcılık beyaz showda gosterilir mi onu bilmem ama herkesin anlayacagı turden bir yaratıcılık olmalıdır. Maalesef ki sizin de belirtiğiniz gibi akademik alanda tanık olunan yaratıcılık herkesin anlayacagi seyler degil...p>