<$
Her ay neredeyse 400 milyon kişinin internete giriş yeri olan Google, netin geniş çaplı ticari potansiyeline açılan 1 numaralı kapı. Google, insanların arama yaptıkları konular üzerinde daha fazla veriye sahip olmasıyla birlikte, arama sonuçları sayfasının yan kısmında hedefe en uygun ve ilgili reklâmları sunabiliyor ve böylelikle daha fazla tıklama, daha fazla para ve daha fazla kullanıcı çekiyor -varın hesabı siz yapın. Tüketiciler, Google’ın basitliğini ve sonuçlarını seviyor. İşte bu yüzden, tüm aramaların yüzde 56’sını Google çekiyor. Hevesli reklâmcıların Google’ın kasasına 10.6 milyar dolar kadar para akıtmasına şaşmamak lazım. Bu rakam, 2005’ten bu yana yüzde 73’lük artışa karşılık geliyor. Bu yetmezmiş gibi, Google’ın 144 milyar dolarlık piyasa değeri Time Warner, Viacom, CBS, dev reklâm ajansı Publicis Groupe ve New York Times’ın toplamını da geride bırakıyor. Google, bu şirketleri ve daha pek çoğunu şaşırtacak şekilde, 11 milyar dolarlık nakit stokuyla birlikte piyasa değerini geniş çaplı geleneksel pazarları alt üst etmek için kullanıyor. Şirket, gazetelerde, dergilerde, radyoda ve bir deneme programı dahilinde de televizyonda reklâm alanı satıyor. Google, Microsoft Office programından çok daha düşük bir fiyat karşılığında sattığı online ofis yazılım süitiyle geçtiğimiz şubat ayında yazılım endüstrisine bir torpil göndermiş oldu. Şirket, bedava kablosuz internet erişimi sağlamaya yönelik yeni çabasıyla telekom endüstrisini ürkütüyor. Kısacası Google’ın olağanüstü reklâm makinesi, bayt cinsinden alışveriş yapan herhangi bir endüstrinin kârını elinden alma ve ekonomiyi Google’ın, kullanıcılarının ve ortaklarının fayda sağlayacağı şekilde yönlendirme potansiyeline sahip. Haber sitesinde Google’ın reklâmlarını yayımlayarak para kazanan Topix’in pazarlamadan sorumlu başkan yardımcısı Chris Tolles, “Google dünyası bu” diyerek omuz silkiyor, “Biz sadece onun içinde yaşıyoruz.”
Bütün bunlar için Google ne diyor merak ediyorsanız özetle söyleyeyim: “Biz Microsoft’un 90’lardaki hali gibi pazarı domine etmiyoruz, hatta diğer şirketlerle birlikte çalışıyor ve onların yaşamasına yardımcı oluyoruz.”
Google’ın bu büyük ilerleyişi dünyayı nereye götürecek tam olarak bilemiyorum ama bildiğim o ki bu hızlı yükseliş sağlıklı olarak sürdürülmezse gediklerden sızarak kaleyi yıkmak isteyen çok fazla savaşçı var. Google’ın yapması global olarak hızla gelişen yapısını daha sağlam temellere oturtmalı. Bu noktada geçen haftalarda Google Türkiye Genel Müdürü’nün istifa ettiğini ve bunun sebeplerinin şirketin genel yapısından kaynaklandığıyle ilgili dedikoduların dolaştığını da hatırlatmak isterim.
Google ile ilgili yazmaya o sistemlerini geliştirdiği ve yeni hizmetler sunduğu sürece zaten devam edeceğiz. Laf arama motorlarından açılmışken Teknoloji Holding’in (Murat Vardar) 5 milyon dolarlık yatırım yaparak büyük sükse yapacağını söylediği hakia ne alemde acaba?
Bu arada bu büyük projeyi bir dipnotla belirtsem de "Google bize logo yapsana!" projesini destekliyoruz. United Plankton'ları tebrik ediyoruz. Bu noktada 2005 yılında açtığım kişisel bloguma olan desteklerinden dolayı Özgür'e ayrıca bir torpil geçmek istiyorum.
Etiketler: Teknoloji
p>